Råneå Skidklubb bildades 1991 för att vara en specialförening för individuella idrotter, i huvudsak skidåkning, cykling och löpning. Vår målsättning är att främja och utveckla motionsidrotten i Råneå för vuxna samt att stimulera och lära barn och ungdom att använda idrott för att berika sitt liv.
Verksamheten under åren har bland annat varit ungdomsverksamhet, deltagande i Vasaloppet och andra långlopp, Lidingöloppet, Vansbrosimningen samt cykelloppen Midnattssolstrampen (Kalix) och Vätternrundan. Vi har även under många år arrangerat skidloppet Ranrennet och cykeltävlingarna Rantrampet Landsväg samt Rantrampet MTB.

Idagsläget arrangerar vi Rantrampet MTB som är seedningsgrundande till cykelvasan och deltar som arrangör av Råneälvdalsloppet tillsammans med andra föreningar i råneälvdal.

Föreningsnummer: 27556-34
Postadress: Box 105